top of page

SPEKTAKLE ARCHIWALNE 

ARTURA PAŁYGA - ŻYD  
reżyseria - Łukasz Duda,
scenografia - Wiktor Szybałdin,
video - Maciej Bartkiewicz,
obsada - Renata Marchowska, Wojtek Sałaputa, Łukasz Szybałdin, Andrzej Marchowski, Piotr Kamola
koprodukcja - Teatr Odnaleziony, Jeleniogórskie Centrum Kultury, 

„...Polacy kochają Żydów. Nie ma drugiego takiego tematu, na którym społeczeństwo polskie zna się tak dobrze jak na Żydach. Mimo to, gdy przychodzi do spotkania z Żydem twarzą w twarz, okazuje się, że nic o nim nie wiemy. Bo dobrzy jesteśmy tylko w stereotypach. Jak obejść się z Żydem? Przywitać go podaniem ręki? I czy w ogóle wypada podać mu rękę? A może nogę? Czy Żydowi można podać karpia po żydowsku? Mówi się „Żyd”, czy „Judejczyk”? Kim właściwie jest Żyd i czego tak naprawdę od nas chce? Kto mógłby odpowiedzieć na takie pytania jeśli nie nauczyciele? Wychowawcy naszych dzieci, mentorzy oraz mistrzowie z naszej szkoły! A jednak, i oni w przypadku konfrontacji nic o Żydzie nie wiedzą.” Piotr Iwaniec Jelonka.com

 

 

Skomplikowana przeszłość polsko-żydowska i cała gama stereotypów ujawniających się przez doświadczenie grona „belfrów” ze szkoły w bliżej nieokreślonym miasteczku gdzieś w Polsce, zwykłych ludzi przygotowujących się do spotkania z Żydem, niegdyś mieszkańcem miasta - to temat sztuki „Żyd”.

EDNA MAZYA „Zabawy na podwórku” - HIGH SCHOOL PEKIN 3D

Reżyseria – Łukasz Duda 

Scenografia – Wiktor Szybałdin

Współpraca choreograficzna – Grzegorz Gigiel 

Występują - Agata Mamzer, Alicja Perdion, Łukasz Szybałdin,

Piotr Kamola, Wojciech Sałaputa

Koprodukcja: Teatr Odnaleziony, Jeleniogórskie Centrum Kultury

Spotkanie 14–letniej dziewczyny i starszych od niej chłopaków przybiera tragiczny w skutkach finał, poprzedzony  grą, która polega między innymi na prowokacji i chęci zwrócenia na siebie uwagi. Jaki jest koniec  tej brutalnej zabawy? Kiedy kończą się słowa, a zaczynają czyny? Kto jest tak naprawdę ofiarą?  Pewne jest  jedno -  wszyscy znajdą się w klatce. 

Proces sądowy i retrospekcja wydarzeń w jednym.

 

„High School Pekin 3D” to  nie tylko wiwisekcja emocjonalnych napięć i chęć zwrócenia uwagi na pozbawioną perspektyw młodzież. „High School Pekin 3D” jest także próbą  rozpakowania obecnego w naszej kulturze pakietu, w którym, jak pisze Agnieszka Graff, agresja, przemoc, władza i seks występują obok siebie. 

„Zabawy w gwałt”

Jeleniogórski Teatr Odnaleziony działa już prawie cztery lata. Pozostając teatrem offowym, gra repertuarowo. Doczekał się nieoficjalnego miana trzeciej sceny, obok Teatru Norwida i Teatru Animacji. Produkcje tego sezonu związane są z nurtem brutalizmu i problemem banalności zła. Podobna tematyka będzie utrzymana podczas tegorocznego Festiwalu Teatrów Awangardowych PESTKA, który już po razy czwarty, od 25 do 29 maja, uczyni Jelenią Górę pulsującym punktem na teatralnej mapie Polski. Najnowsza produkcja Teatru Odnalezionego nosi tytuł "High School Pekin 3D". Skojarzenie ze znanym filmem młodzieżowym "High School Musical" jest jednak mylące. Podjęta tematyka jest daleka od tej znanej z disneyowskich produkcji. Łukasz Duda, reżyser i kierownik Teatru Odnalezionego, zdecydował się bowiem zrealizować własną wizję głośnych "Zabaw na podwórku" Edny Mazya. Tekst izraelskiej dramatopisarki opisuje gwałt dokonany przez kilku młodych chłopaków na 14-letniej dziewczynie. 

 

Pekin, o którym mowa w tytule, to nie stolica Chin, a jeleniogórska dzielnica. Porównywana do warszawskiej Pragi, jednak dużo mniejsza. Umieszczenie historii w realiach konkretnego miasta nie jest jednak zabiegiem utrudniającym osobą spoza Jeleniej Góry odbiór spektaklu. Wydaje się raczej, że lokalny Pekin został użyty jako przykład dzielnicy, którą ma w swoich granicach prawdopodobnie każde polskie miasto. 

"High School Pekin 3D" można potraktować jako brutalną komedyjkę dla fanów czarnego humoru, epatującą przemocą i wulgaryzmami. Jednak jest to historia o poważnych problemach. Nie tylko o samym gwałcie i zapomnianych podwórkach. Poruszone wątki zdegradowanego prawa i banalności zła sprawiają, że spektakl nabiera dodatkowej wartości. Czyni go propozycją dla różnego typu widza, od gimnazjalistów po dystyngowanych, acz otwartych dojrzałych odbiorców. Co więcej, mimo że Teatr Odnaleziony jest teatrem offowym, poziomem nie ustępuje produkcjom zawodowym. Przemyślana scenografia i wyrazista gra aktorów (zwłaszcza Alicji Perdion i Wojciecha Sałaputy) powodują, że nie pojawia się ani przez chwilę potrzeba pobłażliwego traktowania ich sztuki. Bo taki teatr amatorski jest bardzo daleki od amatorszczyzny.

Kamil Radomski
Nowa Siła Krytyczna
31-03-2011

ELFRIEDE JELINEK / Pożądanie, Jesteśmy przynęta kochanie  /PRÊT-À-PORTER- ZAPACH KOBIETY 
 Scenariusz, reżyseria - Łukasz Duda
Scenografia - Wiktor Szybałdin, Łukasz Duda; 
Obsada - Agata Mamzer, Piotr Kamola, Joanna Kowalska,
Alicja Perdion, Andrzej Marchowski, Kamila Gąsiorowska,
Renata Marchowska.
Koprodukcja - Teatr Odnaleziony, Jeleniogórskie Centrum Kultury 

Gotowe do noszenia w zapachu damskich rozterek, to wielowątkowa historia ukazująca perypetie ziemskich stworów, które do życia powołał człowiek. Treść skupiająca się na poszukiwaniu rozwiązywania problemów społecznych oraz ukazywaniu ludzkich stanów emocjonalych. Próba dotknięcia żarłocznej strony natury męskiej w kontrze do feministycznej opowieści o kobiecie, która dawno stała się przedmiotem domowym. Baśniowa interpretacja przenosząca w błogość ironii, cynizmu i obcości. Niewątpliwie jest to spektakl zamykający tryptyk produkcji scenicznych Teatru Odnalezionego inspirowanych twórczością Elfriede Jelinek. Po takich spektaklach, jak Anzelm i Extra Polish, Pret a Porter dopełnia świat widziany oczyma kobiety.

EUGENE IONESCO /Szaleństwo we Dwoje/ SZALENI  
 
 Reżyseria i scenografia: Crazy Duda Łukasz 
Oszalali: Ona Marchowska Renata,
On Marchowski Andrzej,
Niunia Kowalska Joanna,
American Hero Kamola Piotr. 
Koprodukcja: Jeleniogórskie Centrum Kultury, Teatr Odnaleziony 

"Szaleństwo we dwoje" to historia pary kochanków, która od wielu lat prowadzi ze sobą nieustające sprzeczki. Bohaterowie w walce o najmniejsze drobiazgi, nie zauważają, że świat, w którym żyją wali się w gruzach. Upadkiem ich życia, nie jest tylko dewastowane wnętrze lecz niszczenie świata metafizycznego uczucia. Wojenny kataklizm powoduje zniszczenia, a wraz z nimi ich misternie budowane poczucie bezpieczeństwa.Historia nasycona wątkami absurdów życia codziennego, ukazuje również słabości człowieka osaczonego w ciągłym konflikcie i próbą konfrontacji z amerykanizacją świata. W tym spektaklu wszystko się może zdarzyć, lecz tu jest możliwość pauzowania, zatrzymania rozwijającej się akcji. W trakcie szaleństwa narodów wielokrotnie tej pauzy brakuje.

MICHAŁ WALCZAK /PIASKOWNICA /FREE STYLE - ZABAWY W PIASKOWNICY 
 

Reżyseria i scenografia – Łukasz Duda 

Występują: Agata Mamzer, Kamil Reichel, Piotr Kamola

Koprodukcja: Teatr Odnaleziony, Jeleniogórskie Centrum Kultury 

Piaskownica jest miejscem, które wszyscy znamy z dzieciństwa. Kojarzy nam się z beztroskimi czasami, zabawami, pierwszymi "poważnymi" przyjaźniami. Natomiast jako dorośli przyprowadzamy tutaj swoje pociechy. Ale piaskownica to także miejsce, w którym wiele może się zdarzyć...Bohaterami "Piaskownicy" są młodzi ludzie, o których właściwie nic nie wiemy, on, zafascynowany Batmanem, symbolem popkultury i nowoczesnego świata, i ona, chodząca ze swoją szmacianą lalką. Nieoczekiwanie zakochują się w sobie, a sztuka pokazuje kolejne fazy ich rozwijającego się uczucia. Każdy z bohaterów przeżywa je na swój sposób.

GEORG BüCHNER - WOYZECK 

Reżyseria i scenografia -  Łukasz Duda

Obsada – Eryk Malepszak, Emilia Bil, Dominika Krop, Andrzej Marchowski, Renata Marchowska, Kamila Gąsiorowska, Dominika Gwizdalska 

Koprodukcja: Teatr Odnaleziony, Jeleniogórskie Centrum Kultury 

Woyzeck to niewątpliwie jeden z najczęściej wystawianych dramatów na scenach teatrów całego świata. Skrzywdzony człowiek, odarty z własnej godności i wiary to zalążek problemów bohatera w atawistycznym świecie popkultury. Dramat, który stał się inspiracją do realizacji spektaklu jest swoistym eksperymentem scenicznym, który wdziera się w prywatną strukturę społeczeństwa. Cisza – to najlepsze określenie dramaturgii tego spektaklu. Tragiczny w skutkach związek oraz odarcie z człowieczeństwa niesie magiczny spokój, który może stać się wolnością bohaterów oraz pytaniem dla oceniających i skazujących ławników sztuki. 

ELFRIEDE JELINEK /AMATORKI/ EXTRA POLISH 

scenariusz, reżyseria i scenografia - Łukasz Duda 

muzyka – Yann Tiersen

obsada –Agata Mamzer, Piotr Kamola, Alicja Perdion, Dominika Krop, Aneta Kozińska, Renata Marchowska, Eryk Malepszak.

koprodukcja- Jeleniogórskie Centrum Kultury, Teatr Odnaleziony

„Wszystkie książki Jelinek to porywista rzeka słów przewalających się przez kartki w rytmie staccato, pisanych jakby bez tchu i pod wewnętrznym przymusem, a sceny seksu to apogeum tego stylu. – Obecnie jest to, co ma pozostać w ukryciu, jak bezpłatna praca kobiet, która nie pojawia się w żadnych statystykach ekonomicznych. Kobiety z pewnością są zdolne do okrucieństwa, ale „nie było jeszcze kobiety Hitlera”.- Kobiety mogą w straszny sposób być wspólnikami zbrodni, bo są skłonne ulegać osobą mającym władzę.” 

 

Extra Polish to krzywe zwierciadło relacji damsko męskich. Próba ukazania miejsca kobiety w społeczeństwie i kulturze. Spektakl nie mówi o kulcie kobiety oraz wynoszeniu jej na piedestał, lecz o tym, jak postrzegana jest jej rola we współczesnym świecie. Inscenizacja nie jest również feministycznym skandowaniem o tym jak powinno się traktować kobiety. Jest krokiem w dyskusji o postrzeganiu kobiety i rzeczywistości, która często kreowana jest przez mężczyzn.

bottom of page